I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 26 January 2014

BUBUR/PENGAT MEE SANGGUL/SIPUT






Assalamualaikum.......

Salam sejahtera untuk semua kawan2 moga hari nie isnin membawa seribu sinar kebahagiaan buat semua.....kepada yg kurang sihat tu....rajin2 makan ubat ye...!!!!!!
oklah....semua....n3 kali nie.....yan nak kongsi satu resepi bubur/pengat yg biasanya amat terkenal di sebelah utara iaitu negeri kedah biasanya ia di buat di bulan puasa.....masa tengah2 lapar & haus dapat hirup bubur mee nie.....memang nikmatnya tak terkata gitu.....oklah....kawan2 untuk yg ingin mencuba resepi mudah & enak nie.....jom kita intai kat bawah ye.....!!!!!!!


 





BUBUR/PENGAT MEE SANGGUL/SIPUT


BAHAN2NYA.......


A     1/2  bungkus mee sanggul/siput di celur & toskan
        1     cawan kecil sagu mata ikan di rendam
        3         "      santan cair
        2     helai daun pandan

B     1     cawan santan pekat
               gula & garam secukup rasa


 
     





CARA MEMBUATNYA..........


Masukkan semua bahan A kedalam periuk panaskan di atas api yg sederhana bila mendidih masukkan pula bahan B kacau rata bila mendidih rasa semua dah ok....boleh angkat & hidangkan.....untuk pengatahuan semua bubur nie.....sedap di makan ketika sejuk.



 






SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA............


SAMPAI BERTEMU LAGI DI N3 AKAN DATANG.............


DA.............DA..........

20 comments:

  1. salam yan
    mcm sedap aje tu..boleh cuba nanti..tq resepinya

    ReplyDelete
  2. Dah lama akak tak masak pengat mee sanggul ni Yan... suami akak suka ni... Sedapnya akak tengok pengat Yan tu :)

    ReplyDelete
  3. Oh... mee sanggul pun boleh buat pengat ye Yan.
    Kakak ni selalu tertinggal bas tak tahu pun.

    ReplyDelete
  4. wahhh! lama tak makan mee sanggul ni Yan.. sini mcm susah nak jumpa...sedapnya:)

    ReplyDelete
  5. Yan..sungguh ummi tak pernah makan lagi, tapi ummi nampak macam sedap tuu, teringin nak cubalah nanti yan, insyaAllah.

    ReplyDelete
  6. tak pernah makan...mungkin boleh cuba nanti...

    ReplyDelete
  7. Heiiii yan....sedap ke? Mee sanggul ni mungkin tak sama mee sanggul yg Muar punyakan Yan...

    ReplyDelete
  8. maaf lama tak singgah..dah lame tak makan bubur..rasa nak makan plak..resepi di atas nampak sedap plak..ade mase kite cube buat..:-)

    ReplyDelete
  9. Sedap..zila pernh mkn..tp mee siput biasa tu..arwah ayah slalu buat yan

    ReplyDelete
  10. weiii lama x datang sini... sibuk sgt ngan anak-anak..sedapnyer.. tak penah lak tau mee leh wat camgini.. kene try ni ...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...