I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 6 October 2013

SAMBAL SOTONG BERSAMA PETAI






Assalamualaikum.........

Salam sejahtera untuk semua......doa & harapan dari Yan agar semuanya sihat sejahtera selalu.....
kawan2 semua n3 kali nie.....Yan nak kongsi satu resepi yg akan membuat kita berselera bila memakannya biasalah kan.....ada petai gitu.....petai nie.....memang sedap bila buat masak sambal dengan ikan bilis,sotong,udang & daging jadi kali nie....Yan masak dengan sotong kecil kalau yg besar tu....potong2 je lah ye..!!!!kang hilang pula petai tu he heee.....faham2 je lah ye...!!!! oklah...jom kita intai resepi kat bawah.......



 






SAMBAL SOTONG BERSAMA PETAI

BAHAN2NYA.......


A        1/2  Kilo  sotong  di cuci
              3  papan petai ambil isinya
              1  labu bawang besar potong bulat
              1  keping asam gelugur


B          10  biji cili kering di rebus
               5    "  bawang merah
               4  ulas    "       putih


C            1   cawan santan pekat


CARA MEMASAKNYA.........


Bland bahan B hingga halus panaskan sedikit minyak tumis bahan yg di bland tadi hingga garing kemudian masukkan bahan A satu persatu sehingga habis lepas tu masukkan sedikit garam 1 sudu gula & secubit perasa gaul rata akhir sekali masukkan bahan C biarkan mereneh sebentar kemudian rasa dah ok bolehlah angkat & hidangkan.

NOTA:untuk menghilangkan pahit petai goreng terlebih dahulu petai dengan sedikit minyak.
 


 





OK SEMUA........SELAMAT MENCUBA.........JUMPA LAGI.......


DA.........DA............

13 comments:

  1. Waa memang berselera makan nasi kalau dapat lauk macam ni Yan. Ummi tak pernah lagi masak bubuh santan macam ni bila guna petai dan sotong, insyaAllah nanti nak cuba juga.

    ReplyDelete
  2. suka sgt...mnahan dugaan ni

    ReplyDelete
  3. salam yan, ujan2 mcm ni, dan dan lapaq tgk sambal sotong ni...mkn dgn nasi panas2....best!

    ReplyDelete
  4. Sedap jugak kan kalau sambal sotong..selalu buat udang jerk...

    ReplyDelete
  5. Dapur rumah kakak banyak petai sekarang ni Yan bawa dari kampung. Tapi biasa kakak agih pada jiran. Kalau buat macam ini ok juga kan..

    ReplyDelete
  6. aiyyak! sambal sotong okeyh! makan dia saje dengan nasi panas2 pun dah cukup mabeles. Kicap tak tinggal, lagi syok! ha ha ha

    ReplyDelete
  7. perghhhhh sedapnya...sekali skalo tukar udang pd sotong kan???

    ReplyDelete
  8. sll udangjerkan.. tak penahler nak cuba ngan sotong...

    ReplyDelete
  9. orang utara masak sambal petai dengan kulit2nya sekali yan..
    baik untuk ksihatan katanya..

    ReplyDelete
  10. Yelah kan yan selalunya udang petai je...

    ReplyDelete
  11. sotong or udang dgn petai mmg mabeles giler hehehe

    ReplyDelete
  12. sedapppnya dah lama tak makan sotong... klu Yan yg masak msti lebih sedap...ehhee

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...