I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Sunday, 27 October 2013

EMPING PADI & KELAPA







Assalamualaikum..........

Salam isnin untuk semua.....moga hari ini membawa sinar & kesejahteraan hidup dunia & akhirat insyaallah......kawan2 n3 kali nie.....yan nak kongsi satu resepi warisan orang dulu2....yg amat terkenal di utara semenanjung yg mempunyai sawah padi....tapi sekarang nie.....susah nak dapatkan emping padi nie.....yg betul2 dari semenanjung cuma yg dari thailand di bawa masuk kesini....biasalah kan di zaman moden nie.....mana ada orang nak menggunakan lesong padi lagi....hanya jentera di gunakan & siap dapat beras je...kan.....cara penghasilan emping padi nie.....memerlukan tenaga manusia seratus peratus.....ia di hasilkan dari padi yg muda di tumbuk di jemur & di asingkan kulitnya....rumit tapi hasilnya memang enak.....tapi sayang jenerasi sekarang langsung tak mengenali apatah lagi memakannya.....jom kita sama2 lihat resepi di bawah ye.......



 






EMPING PADI & KELAPA.


BAHAN2NYA........


A     1   Cawan emping di bersihkan & toskan
        1        "      air panas mendidih

B      3   Sudu gula & secubit garam
        1    cawan  kelapa parut putihnya saja



 






CARA MEMBUATNYA........



Gaulkan bahan A bersama hingga rata & lembut kemudian masukkan bahan B gaul hingga rata & sedia untuk di makan sedap di minum bersama kopi o  panas nak pula masa hujan memang terbaik.



NOTA :kalau emping sedikit keras bolehlah di kukus sebentar.



 






SELAMAT MENCUBA UNTUK SEMUA..............

JUMPA LAGI...........DA........DA.........

13 comments:

  1. salam yan….wah!!!!nostalgia betul n3 yan harini. lamaaaaa dah sgt tak jumpa emping ni. sedap gak ni sekali sekala layan

    ReplyDelete
  2. menarik sangat..sya memang x pernah makan ni..

    ReplyDelete
  3. wah! menarik nya Yan...atie mmg tak pernah makan ni..
    rasa nya kt sini susah nk cari kan....

    ReplyDelete
  4. tak pernah makan emping ni. selalu nmpk kat pekan rabu tapi tak pernah beli.

    ReplyDelete
  5. salam yan, emping kelapa ni mmg feveret la yan....

    ReplyDelete
  6. salam bertamu kembali Yan..

    lamanya tak makan emping padi Yan, dulu2 masa kecik2 pernah makan,

    ReplyDelete
  7. dulu masa kecik2 opahler selalu buat.. tak penah amek taupun camner nak buatnyer...

    ReplyDelete
  8. Assalam
    Makanan klasik dulu2. Sedap penah beli Dan mkn. Mak ada cerita pasal emping masa zaman kanak2 dulu

    ReplyDelete
  9. selalu nampak emping ni tapi tak tahu nak buat apa tau yan..

    ReplyDelete
  10. TAK PERNAH MAKN LAGI..NAK SIKIT BOLEH YAN..

    ReplyDelete
  11. Mana boleh dapat emping ini ye Yan. Kakak macam tak pernah rasalah.. Kat Johor ni macam tak pernah nampak org jual atau kakak yg tak tahu entahlah..

    ReplyDelete
  12. nampak sedap tak pernah KA buat lagi neway tq sudi mendoakan kesihatan Adik yer !

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...