I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Wednesday, 4 September 2013

KURMA DAGING




Assalamualaikum.......

apa khabar semua.....harap semuanya sihat sejahtera selalu.....tak seperti cuaca hari nie.....mendung & lembab biasalah hujan dari pagi belum lagi reda.....kepada yg berkerja jangan lupa bawa payung....kan kena hujan demam pula......oklah kawan2 n3 kali nie.....Yan nak kongsi satu resepi yg mudah & sedap agak terkenal di utara sering di jadikan menu wajib untuk kenduri kendara gitu....ok.....jom kita lihat resepinya......


 





KURMA DAGING

BAHAN2NYA.......


A     1/2 Kg daging di potong
        2    biji lobak merah jika suka      

B     6   biji bawang merah dimayang
        5   ulas    "        putih          "
        1   inci halia                       "
        2   btg kayu manis
        3   kuntum bunga lawang
        6       "           "    cengkeh
        5   biji buah pelaga
        2    "      "    keras di tumbuk

C     2    s/b serbuk kurma daging

D     400 ml santan pekat
        2     s/b kelapa parut di bland 


     





CARA  MEMASAKNYA................


Tumis bahan B dengan sedikit minyak hingga naik bau masukkan bahan C dengan sedikit air kacau rata bila naik minyak masukkan bahan A biarkan merenih hingga daging masak kemudian bolehlah masukkan bahan D serta sedikit garam & secubit serbuk perasa kacau rata biar mendidih dalam 5 minit rasa semua ok....boleh angkat & hidangkan.


NOTA: kelapa parut yg di tumbuk di gunakan sebagai pemekat kuah.


 




OK....SEMUA.....SELAMAT MENCUBA .............SAMPAI JUMPA


 LAGI DI N3 AKAN DATANG.....DA.......DA......

17 comments:

  1. salam yan, kurma daging mmg feveretlah...blh cuba resepi ni...tq yan

    ReplyDelete
  2. Kakak dapat dua ketul jadilah utk makan tengahari Yan:)

    ReplyDelete
  3. Jarang masak kurma Yan.... Kalau Kakzakie nak 2, OKje nak sepinggan Yan,...hehe tamak haloba tu hehe

    ReplyDelete
  4. Memang pagi tadi lebat hujannya kan, rasa macam musim banjir pulak.
    Dapat pekena dengan nasi minyak best ni Yan.

    ReplyDelete
  5. Sedapnya Yan, akak suka kurma.. pengikut akak Nabil suka masak kurma :D

    ReplyDelete
  6. sedap ni mmg suka buat, but anak2 suka kurma ayam hehehe

    ReplyDelete
  7. suka kurma...tambah kalau ltk kerisik..

    ReplyDelete
  8. suka kurma tambah ltk kerisik

    ReplyDelete
  9. lama dah tak masak kurma ni ... boleh la masak utk lauk minggu dpn nanti.

    ReplyDelete
  10. sedapnya. kalau rajin masak sendiri sedap gak ni kan...tapi bila???

    ReplyDelete
  11. Assalam yan
    Mesti payung tiaphari bawa he hee
    Ujan lebat, skrg pagi ptg ujan
    Lapo lak tu ujan2 ni kan
    Best gak dpt kurma daging Yan emmmm sedappp

    ReplyDelete
  12. kelapa parut ditumbuk itu cam kerisik lah yan ya...

    ReplyDelete
  13. salam yan...siap ada kelapa parut ditumbuk...x pernah lak cuba...nanti nk buat style camni lak..

    ReplyDelete
  14. ooooit lama tak masak kurma ni... tapi sll kurma telur ngan ayamjer jarang2 ler daging...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...