I made this widget at MyFlashFetish.com.

JIRAN ALAM MAYA..

Thursday, 22 August 2013

MEE KARI SEAFOOD


Assalamualaikum......salam lembaran untuk semua kawan2 moga di hari yg mulia nie....semuanya bergembira & berbahagia selalu hendaknya.....kawan2 sempena lembaran yg mulia nie....Yan menyusun sepuluh jari jemari memohon ampun & maaf seandainya ada salah & silap sepanjang kita memberi komen2 yg mungkin ada yg mengguris hati harap di ampun ye.....!!!!!!!
Selamat Hari Raya untuk semua......kawan2 n3 kali nie....Yan nak kongsi satu resepi mudah & amat sesuai di hidangkan sempena lembaran nie.....maklum raya kan sebulan he heee.....ok....untuk resepi jom intai kat bawah nie........






MEE KARI SEAFOOD


BAHAN2NYA.........

A        1  kg mee di celur
           1  mangkok tauge di celur
           1  ikat sawi potong "    "
           1    "   daun sup/bawang di potong halus
           6  biji telur di rebus & bawang goreng

B         6  biji bawang merah mayang halus
            5  ulas    "       putih        "           "
            5  tangkai daun kari
            2  btang kayu manis
            4  biji bunga lawang
            5    "  buah pelaga
            1  inci halia mayang halus

C          3 s/b serbuk kari daging bancuh dengan air

D          5 biji keledek/ kentang rebus & lenyek halus
             10 "  bebola ikan 1biji belah 2
             2   "  lobak merah di potong ikut suka
             5   "  tahu goreng   "      "         "      "

E           10  ekor sotong di potong
              4    ekor ketam 1 potong 2
              15     "    udang sederhana





 CARA MEMASAKNYA.........


Panaskan sedikit minyak tumis bahan B hingga garing kemudian masukkan bahan C kacau hingga naik minyak lepas tu masukkan pula bahan D berserta air secukupnya biar ianya mereneh sebentar lepas tu bolehlah masukkan bahan E berserta sedikit garam gula & sedikit serbuk perisa bila mendidih rasa semua ok bolehlah angkat & hidang kan bersama bahan A.


 




OK SEMUA..........SELAMAT MENCUBA.....!!!!!!!!JUMPA LAGI 


DA.......DA.........

SALAM AIDIL FITRI UNTUK SEMUA........





            

28 comments:

  1. salam jumaat yang indah
    singgah sini kejap..

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. cubalah....Anies....mesti sodap punya he heeee......

      Delete
  3. Salam lebaran Yan..lamanya menyepi, rindu!.

    Buat berbuka puasa sedap ni Yan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2 Ummi.....tu pasal ingat nak cuti bulan puasa je.....tapi penyakit M pula melanda he heee....rindu Ummi juga......betul tu......

      Delete
  4. perghhhh....terliur tgh2 hari ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye...ke....mai singgah sinimakan sama2 yop.....

      Delete
  5. Selamat hari raya Yan :)

    Keluarterus entri mengancam elok jer tengok ketam dalam pinggan tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya Kak Yati......

      tq....ketam tengah betelur tu he heee.....

      Delete
  6. Selamat hari raya yan. sedapnya byk bahan, puas makan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu.....lagi banyak lagi sedap tau.....memang puas sesangat he heee.....

      Delete
  7. Replies
    1. makan sekali mesti nak lagi.....kalau tak caya cubalah.....he heee.....

      Delete
  8. salam syawal yan, hari ke13..cpt masa berlalu..

    enak sungguh hidangan kat atas tu..mkn kena byk bersabarlah ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama Kak Nor.....betul tu....cepat betul dah 1/2bulan syawal kan...

      he heee......sabau je..lah....malas kan nak kopek ketam nie kan...?

      Delete
  9. wallaa... sedapnye...siap ada ketam tu tak tahan tu...terbaek laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang terbaik.....tapi bab nak mengopek ketam tu...yg bercinta sangat tu he heee......

      Delete
  10. Salam Syawal Yan...lama tak kesini...rindu plaK...
    sedap mee kari ni...kena cuba ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama juga Atie....ye ke...nie...memang sedap & puas memakannya....cubalah pasti tak rugi.....

      Delete
  11. terbaikkkk.....kalau makan tentu menjilat jari....

    ReplyDelete
    Replies
    1. MP.....sehingga menjilat sudu je....he heee.....

      Delete
  12. sedapnya =) dh lama xmkan ketam..slam syawal kak..blog 1 lg dh xguna ke kak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul ke...lama tak makan ketam nie.....mai sini makan sama2....salam syawal juga untuk S K A......guna lah dik.....tapi tak berkensempatan lagi biasalah......bulan2 raya nie.....

      Delete
  13. Replies
    1. tq...Atie.....selalu singgah sini.....

      Delete
  14. Baru sempat datang sini Yan... emmm lagi hari tu nak buat tp belum sempat Yan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe.....tq....ye ke...kesiannya.....

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...